
Elk najaar organiseert De Letterie meerdere intensieve schrijfweken. We noemen het bewust geen 'cursussen' omdat onze aanpak erin bestaat om het schrijven dat je hoe dan ook in je hebt verder te ontwikkelen. We organiseren themagerichte weken rond Oostende of rond bepaalde auteurs maar ook een intense schrijfweek voor de gevorderde schrijver die aan een eigen project werkt: de SchrijfBOOTcamp.
De data voor 23 worden weldra bekend gemaakt.
Belle Epoque schrijven met Heleen Debruyne
Deze schrijfvijfdaagse vertrekt vanuit de roman ‘Eline Vere’ van Couperus . De novelle wordt er vanuit een actuele benadering gelezen, zowel vanuit het perspectief van de lezer als van de schrijver.
We verdiepen ons in het verhaal van Eline Vere. Wie was die vrouw? In welk keurslijf zat ze gewrongen? Wat was haar verlangen? Hoe ervaart ze haar kwetsbaarheid? Wat zegt dit verhaal over Eline en over de hedendaagse vrouwen?
We trekken ook de stad in. We verkennen de minder gekende maar schitterende Belle Epoquewijk in Oostende. We luisteren naar verhalen achter die prachtige gevels. We zien, horen en verzinnen. Met dat alles gaan we zelfstandig aan de slag, met gerichte schrijfopdrachten en drie momenten voor feedback.
Omdat de begeleiding hoofdzakelijk individueel is, kan deze cursus interessant zijn voor elk genre (fictie, nonfictie, essay, column, poëzie), zowel voor de beginnende als gevorderde schrijver. Deze workshop biedt de mogelijkheid om op een andere manier naar je schrijverschap te kijken en om Oostende op een nieuwe manier te ervaren.
Een impressie:
Het sonnet ‘Eline’
Hoe kan je niet van Eline Vere houden?
Losgelaten geest zoekend in de wind
Ogen met de open blik van een kind
Wilde ze een leven van liefde bouwen
Verdrongen door de moraal van de tijd
Verklaarde men haar toch al snel verloren
Al het onbegrip, ze leek niet te sporen
De beste bedoelingen steeds ten spijt
Stoppen sloegen door, wereld stortte in
Haar hoofd ontplofte in regenboogkleuren
Zenuwziekte als enige oordeel
Was dit het einde of een nieuw begin?
Wat zou er komen, wat zou er gebeuren?
Het lijden bracht haar de druppel teveel
SCHRIJFBOOTCAMP22
EEN INTENSIEVE CURSUS AAN ZEE OP MAAT VAN JE EIGEN SCHRIJFPROJECT
Loop je al lang rond met een publicatie-idee? Zoek je professionele individuele begeleiding en gerichte feedback op de structuur, de taal en de publicatiemogelijkheden van je manuscript? Tijdens deze schrijfweekends word je ondergedompeld in literaire inspiratie, krijg je groeps- en individuele feedback én input van professionals met jaren ervaring in het boekenvak. Dat alles in een warm cultureel kader aan zee, met ruimte voor schrijf- en overlegtijd.
Diepgaande individuele begeleiding, inspirerende workshops en gerichte tips van professionals uit het boekenvak, gebundeld in twee intensieve schrijf- en inspiratieweekends in een beperkt gezelschap.
Programma
Maandag 24 oktober
opsturen tekst
Maandag 7 tot woensdag 9 november
Je komt aan in De Letterie, waar je kan werken op je eigen tempo en een eerste individuele feedback kan krijgen. Wie wil, kan ook pas aansluiten op 10 november.
Donderdag 10 november
overdag: vrij schrijven
16u - 17 30u: Kennismaking a.d.h.v citaten over schrijven – Sofie Vandamme
Welkomstdrankje
Vrijdag 11 november
10u 30 – 12u30: een blik op VLOED
12u30 - 14u: lunch
14u00 -17u00: Sofie en hoe pitchen? Presenteren? Eigen projecten pitchen
vrije avond
Zaterdag 12 november
9u30 – 12u30: vrije schrijftijd en tweede feedback
lunch
13u30 – 14u30: Heleen Debruyne: over de geneugten en de valkuilen van het schrijven, hoe debuteren
15 - 16u30u: Lies Poignie: tips and tricks uit de uitgeverswereld
1700: voorstelling auteursvereniging
18u30: aperitief en walking diner
Zondag 13 november
10u - 12u30: Lies: FLAPTEKSTEN: wat, hoe en waarom?
Lunch
13 30u – 16u: voorlezen uit eigen werk
16 00-17u: afsluiten, evalueren en terugkomdag plannen
Zondag 11 december: terugkomdag
14u-17u: groepsfeedback
Praktisch
Je stuurt vooraf je teksten op zodat we gerichte feedback kunnen geven. Deze cursus is geschikt voor alle leeftijden, voor iedereen die soms of regelmatig schrijft. Je krijgt feedback van mensen met ervaring met fictie, non-fictie en poëzie.
Desgewenst kunnen we overnachting voorzien.
Inschrijven: mailtje naar deletterie@gmail.com
Prijzen (incl.BTW):
- vroegboekkorting tot 15 september: 490€
- -28 jaar: 350€
- 650€
In de prijs zijn inbegrepen: zes cursusdagen, twee sessies individuele feedback, workshops, diner, drie lunches, koffie en thee en versnaperingen.
Lies Poignie is theaterwetenschapper en heeft meer dan 10 jaar ervaring in het boekenvak, onder andere als uitgever en communicatiemedewerker bij Pelckmans, Lannoo en Academia Press. Boeken in de markt zetten, auteurs begeleiden en manuscripten redigeren zijn haar tweede natuur.
Sofie Vandamme is oprichter en bezieler van De Letterie. Als schrijfdocent en onderzoeker is ze verbonden aan KASK/School of Arts in Gent. Haar expertise ligt op het kruispunt tussen de literatuur en de kunsten, met een bijzondere interesse voor alles wat met vrouw-zijn te maken heeft. Ze leest en ze schrijft, meestal uit passie, soms uit professie.
Info en inschrijvingen
Mailtje naar deletterie@gmail.com – je bent pas ingeschreven na ontvangst van de inschrijving, met vermelding van naam en ‘schrijfBOOT22’ op het rekeningnummer van De Letterie: BE 87 7310 4626 1594





Een impressie "Schrijven vanuit het lezen van Het Dwaallicht".
'Dit is volmaakt schrijven!' zei Simon Carmiggelt over het werk van Willem Elsschot.
Heleen De Bruyne: “Ik ben het met hem eens: de zuinige beeldspraak, het oog voor de juiste details, de tragische humor, de milde meedogenloosheid: Elsschot is jaloersmakend volmaakt. Wanneer ik aan het schrijven ben, lees ik Elsschot, om niet te vergeten wat ècht goed schrijven is. Zonder hem te kopiëren, valt er veel van hem te leren”.
Dwalen. Een werkwoord. Voor vele schrijvers noodzakelijk.
Vijf schrijvers namen de lift tot aan de 27ste verdieping. Ze bespraken samen met Sofie Vandamme en Heleen De Bruyne hun eigen werk belicht door Willem Elsschot zijn laatste roman ‘Het Dwaallicht’.
Een dwaallicht is een blauwachtig en beweeglijk lichtverschijnsel dat boven moerassen of poelen kan verschijnen. Maar het is vooral een verhaal van Elsschot, waarin meneer Laermans moet omgaan met zijn eigen verlangen tot dwalen. Vervreemding, escapisme en melancholie als straten waar hij de lezer doorheen leidt.
En zo gingen wij blauwachtig en beweeglijk boven de kust van Oostende schrijven aan nieuwe verhalen. Over thuiskomen en waarom de weg naar huis uitstellen, over mensen die je ontmoet op café of in een politiek meningsverschil, over de zeespiegel, over auto-fictie, en verdriet, over ongetemde wilde dieren als print op een rok en over een reddingsboei die er is om te mogen vallen.
We zochten verhalen die vertrekken vanuit andere personages van ‘Het Dwaallicht’. Op zoek gaan naar nieuwe perspectieven op een verhaal, zoals Circe in de Odyssee.
We keken uit het raam vanuit de 27ste verdieping en zagen de meeuwen onder dat raam vliegen, keken met een nieuwe blik naar het werk van Willem Elsschot. En daar ontdekten we voor het eerst de bovenkant van die meeuwen. Hoe zien hun rugjes eruit? Welk geheim staat er op hun vleugels geschreven?
Manon De Baecke