Maria Magdalena de Cort 

literatuur / theater / poëzie

Ik ben Maria Magdalena de Cort, actrice, schrijver en theatermaker. In 2023 voltooide ik een Master in het Drama aan het KASK en ik ben oprichtend lid van het feministische Magdalena Collectief. Tijdens mijn studies werkte ik mee aan producties van Ontroerend Goed en Kloppend Hert/Fabuleus, en in het voorjaar 2024 speel ik in een voorstelling van Jonas Baeke en Mats Vandroogenbroeck (Kopergietery). Ik schrijf ook poëzie in het kader van het technopoëzieproject Moenen & Mariken (i.s.m. producer Neil Claes), waarmee ik als vocaliste al op Crossing Border, Suikerrock en Absolutely Free Festival stond. In mijn artistieke praktijk laat ik genres en disciplines aan kruisbestuiving doen en zoek ik boeiende manieren om een activistische boodschap over te brengen.

Het project van Maria Magdalena de Cort

Tijdens mijn residentie in De Letterie zal ik aan meerdere literaire en/of performatieve projecten werken. Zo zet ik mijn samenwerking met producer Neil Claes verder, waarmee ik samen Engelse en Nederlandstalige poëzie met techno en electronic music vermeng. In het project, dat in maart 2022 tot 'Moenen & Mariken' gedoopt werd, spelen we met een snelle opeenvolging van beelden in de poëzie en van beats in de muziek. Met een schepje liefde voor geschiedenis, post-modern existentialisme en af en toe wat janken in de microfoon, proberen we met dit project twee oeroude geliefden te herenigen: muziek & poëzie. 

Naast Moenen & Mariken zal ik in Oostende ook de eerste stenen leggen voor een bundel uiteenlopende kortverhalen die elk rond de rol van schoonheid en verlangen in onze samenleving draaien. In mijn scriptie, waarmee ik in juni afstudeerde aan de opleiding Drama onderzocht ik via verschillende invalswegen de verheerlijking van het beeld van de jonge vrouw. Hoe blijft die verheerlijking van de sterfelijke jeugd onsterfelijk doorleven in ons referentiekader? Wat met jonge vrouwen, femme en non-binaire personen die niet in het keurslijf van de ideale jonge vrouw passen? Het bracht ook andere vragen met zich mee, namelijk, hoe kijken we naar jonge mannen? Wie kijkt er naar jonge mannen? In welke aard verschilt de objectivering van mannen met die van vrouwen en femme personen? Welke connotaties draagt het kijken naar mannen met zich mee? Die vragen spoken door in de kortverhalen bundel Lange dagen, mooie jongens (werktitel). Ze krijgen een stem in het verhaal van de casting agent tijdens Paris Fashion Week, het verhaal van de filmacteur die voor het eerst op theater gaat, het verhaal met de posters van boybands aan de muur, of die met de foto's van WOI soldaten in een museum op vakantie.